Aktuality


Výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys 2023 - jihočeskému podnikání vládne opět Český Krumlov


Českému Krumlovu v Jihočeském kraji pomohlo k vítězství především kvalitní podnikatelské prostředí. Počet ekonomických subjektů v přepočtu na 1.000 obyvatel je zde vysoce nadprůměrný. Město demograficky výrazně roste, na což v rámci regionu odpovídajícím způsobem reaguje vysoký počet dokončených bytů na 1.000 obyvatel. Podnikatele jistě potěší, že je tady na poměry kraje relativní dostatek volných pracovních sil. Radnice vynakládá dostatečné finance zejména na kulturu a sport. Město vykazuje rovněž nízké náklady na dluhovou službu. Pokud jde o přístup veřejné správy, je možné vyzdvihnout vysoký počet úředních hodin, během kterých si podnikatelé mohou ve městě vyřídit vše potřebné. Skvělého výsledku dosáhl Český Krumlov rovněž v hodnocení webových stránek města z pohledu podnikatelů, kteří na nich najdou v přehledné podobě to podstatné pro komunikaci s veřejnou správou a další užitečné odkazy a informace. „Prvenství mě velmi těší, a to zejména, když je to obhajoba. Velmi se angažujeme na poli bytové výstavby, dále probíhají velké investice do dopravní infrastruktury. Opravujeme významné mosty, což přináší komplikace, ale věřím, že to i pro podnikatele bude nakonec přínosné,“ říká starosta Českého Krumlova Alexandr Nogrády. Na stříbrné pozici se v kraji umístily Vodňany, které bodují zejména v přístupu veřejné správy. Konkrétně lze ocenit vysoce nadprůměrný výsledek v testu elektronické komunikace, který ověřuje kvalitu a také včasnost odpovědí na fiktivní podnikatelské dotazy směřované na živnostenské úřady. Bonusem pro podnikatele je nízký koeficient daně z nemovitosti. Třetí příčku obsadily České Budějovice, které mají nejen nejvyšší počet ekonomických subjektů v přepočtu na 1.000 obyvatel, ale zaznamenávají také jejich nejvyšší meziroční nárůst. Velmi vysoký je rovněž podíl firem s více než 250 zaměstnanci. Magistrát směřuje dostatečné finanční prostředky zejména do dopravy a kultury.

Srovnávací výzkum Město pro byznys již sedmnáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, tj. podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskusi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku.


Celkové pořadí – Město pro byznys 2023

1. Český Krumlov

2. Vodňany

3. České Budějovice

4. Kaplice (pozn. za rok 2022 se Kaplice umístila na čtrnáctém místě)

5. Vimperk

6. Milevsko

7. Písek

8. Tábor

9. Prachatice

10. Třeboň

11. Jindřichův Hradec

12. Strakonice

13. Dačice

14. Blatná

15. Trhové Sviny

16. Týn nad Vltavou

17. Soběslav

 

____________________________________



Asociace cestovních kanceláří ČR publikovala na svém webu brožuru k problematice neoprávněného podnikání v cestovním ruchu


V roce 2023 proběhlo několik jednání mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu, odborem živností a spotřebitelské legislativy (dále jen "MPO"), Ministerstvem pro místní rozvoj, Českou obchodní inspekcí, Českou asociací pojišťoven a zástupců cestovních kanceláří a Asociací cestovních kanceláří České republiky (dále jen „ACK ČR“). Stěžejním tématem těchto společných setkání byla problematika výskytu neoprávněného podnikání v oblasti cestovního ruchu a snaha všech zainteresovaných subjektů tento problém eliminovat. Stran kulatých stolů, které se koncem roku 2023 a začátkem roku 2024 uskutečnily k předmětnému problému, a o které byl ze strany podnikatelské veřejnosti značný zájem, ACK ČR přišla s myšlenkou vytvoření nového osvětového průvodce pro podnikatele, který by ve stručnosti a na praktických příkladech vysvětloval nejpalčivější problémy. Tuto myšlenku podpořilo jak MPO, tak Ministerstvo pro místní rozvoj. Dne 12. března 2024 pak ACK ČR zveřejnila na svém webu brožuru "(Ne)oprávněné podnikání", která byla vytvořena ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, MPO, Českou obchodní inspekcí a Českou asociací pojišťoven a zástupců cestovních kanceláří.


Brožura neoprávněné podnikání v cestovním ruchu


____________________________________


Základní povinnosti podnikatelů v oblasti nakládání s odpady


Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje, že každá fyzická nebo právnická osoba oprávněná k podnikání je tzv. původcem odpadu. Tyto osoby jsou povinny dodržovat zákonem stanovené povinnosti při nakládání s odpadem v případě, že v rámci své činnosti nějaký odpad vyprodukují. Není přitom rozhodné, zda se jedná o obchodní společnost, restauraci nebo jen o drobného živnostníka typu kadeřnice.

Každý podnikatel by si měl zajistit likvidaci odpadu buď tím, že se zapojí do systému odpadového hospodářství nastaveného v obci nebo tím, že si zajistí externě vlastního dodavatele odpadové služby, který je k tomu způsobilý.

Nestačí tedy, aby podnikatel uhradil pouze poplatek v obci jako fyzická osoba s trvalým bydlištěm, ale je nutné, aby jej zaplatil i za svoji podnikatelskou činnost, kterou provozuje, při které odpad vzniká.

Ke kontrole dodržování zákonem stanovených povinností je oprávněn, kromě České inspekce životního prostředí a příslušného krajského úřadu, také obecní úřad.

Níže je k dispozici Příručka pro živnostníky k základním povinnostem při nakládání s odpady, kterou vydala Česká asociace odpadového hospodářství.


Příručka pro živnostníky k základním povinnostem při nakládání s odpady


____________________________________


Noví podnikatelé vstupující do podnikání


S příchodem nového roku mohou do podnikání vstupovat začínající podnikatelé, kteří mohou využít stručného průvodce pravidel pro malé a střední podnikatele a pro řemeslníky, ve kterém se dozví, jaký je rozdíl mezi OSVČ a obchodní společností, zjistí, kolik stojí zahájení vlastní podnikatelské činnosti, i jak nejlépe podnikání ukončit, získají přehled o finančních a daňových souvislostech podnikání a také budou moci využít rady ohledně uzavírání jednoduchých smluv.


Příručka pro podnikání 2022 je k dispozici níže, je však třeba vždy reflektovat změny jednotlivých právních předpisů, ke kterým dochází. Některé údaje uvedené v příručce tak nemusí být aktuální a přesné.


Příručka pro podnikání 2022


____________________________________


Změny pro podnikatelské subjekty od 01.01.2024


Od 01.01.2024 nastala pro podnikatelské subjekty řada změn, a to zejména v souvislosti s nabytím účinnosti konsolidačního balíčku. Jedná se např. o zvýšení daně z příjmů právnických osob z 19 na 21 %, redukce počtu sazeb DPH na základní 21 % a sníženou 12 %, znovuzavedení odvodu nemocenského pojistného ze mzdy zaměstnanců ve výši 0,6 %, zvýšení vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ z 50 na 55 %, zastropování úlev z odvodů pro dohody o provedení práce, zavedení možnosti vedení účetnictví v tzv. funkční měně či zavedení povinnosti sestavovat zprávu o udržitelnosti. To je jen malý výčet změn, které nastaly od nového roku. Ke změnám dochází také například v oblasti daně z hazardních her, daně z lihu, daně z tabákových výrobků, daně z nemovitosti, energetické daně apod.  

Celkový přehled zákonů, vyhlášek a nařízení vlády, u kterých dochází ke změnám, viz níže.


Prehled zmen pro podnikatele od 1.1.2024


____________________________________


Výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys 2022 - jihočeskému podnikání vládne Český Krumlov

 

Český Krumlov je nejlepším městem z hlediska podnikatelského potenciálu v celém Jihočeském kraji. Na druhém místě se umístil Tábor a následovaly České Budějovice. Ukázaly to letošní výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys. Analytici agentury Datank v něm hodnotí všech 205 obcí s rozšířenou působností v České republice a městské části Hlavního města Prahy. Regionální výsledky výzkumu jsou vyhlašovány na krajských setkáních Svazu měst a obcí ČR.

Český Krumlov má dobrý skóring úředních hodin i webové stránky. Také zaznamenává v rámci Jihočeského kraje velmi vysoký počet ekonomických subjektů v přepočtu na obyvatele. Počet uchazečů o zaměstnání je zde rovněž velmi vysoký, což skýtá podnikatelům možnost výběru pracovních sil. Index stáří, tedy poměr osob starších 65 let ku lidem mladším 14 let, je v Českém Krumlově velmi nízký, což je příslibem pro rozvoj podnikání i do budoucna. Radnice vynakládá dostatečné finanční prostředky zejména do oblasti kultury a sportu. Město má kvalitní webové stránky z pohledu podnikatele, který na nich v přehledné formě nalezne vše potřebné pro komunikaci s veřejnou správou a mnoho dalšího. Český Krumlov v rámci celého kraje nabízí rovněž nadprůměrný počet úředních hodin, během nichž si podnikatelé, ale samozřejmě nejen oni, mohou vyřídit vše potřebné.

Tábor má nadprůměrné množství velkých firem, s více než 250 zaměstnanci v přepočtu na celkový počet ekonomických subjektů. Město myslí na bytovou výstavbu, alespoň o tom svědčí velmi vysoký počet dokončených bytů v přepočtu ku meziroční změně počtu obyvatel. Radnice se může také pyšnit v rámci Jihočeského kraje nadprůměrným podílem dotací na celkových příjmech města.

Bronzové České Budějovice mají vysoce nadprůměrné množství živnostníků v přepočtu na obyvatele. V krajském městě rovněž meziročně rychle roste celkový počet ekonomických subjektů. Město myslí na životní prostředí, alespoň o tom svědčí vůbec nejvyšší počet dobíjecích stanic pro elektromobily. Radnice se může pochlubit vysokou likviditou a také dostatečnými finančními prostředky vynakládanými na veřejnou dopravu.

 

Srovnávací výzkum Město pro byznys již šestnáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, tj. podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem Stavební skupina VINCI Construction CS a Svaz měst a obcí ČR.

 

Celkové pořadí – Město pro byznys 2022

1. Český Krumlov

2. Tábor

3. České Budějovice

4. Písek

5. Vimperk

6. Třeboň

7. Vodňany

8. Strakonice

9. Blatná

10. Milevsko

11. Soběslav

12. Trhové Sviny

13. Jindřichův Hradec

14. Kaplice (pozn. za rok 2021 se Kaplice umístila na posledním, sedmnáctém místě)

15. Dačice

16. Prachatice

17. Týn nad Vltavou


____________________________________



Od roku 2023 všichni podnikatelé s datovou schránkou: otázky a odpovědi


K čemu že dojde k 1. 1. 2023? - Podnikající fyzické osoby, ale i nepodnikající právnické osoby se v prvním čtvrtletí příštího roku dočkají významné změny. Bude jim automaticky zřízena datová schránka, a to na základě již dříve schválené novely zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.


Změna se týká pouze živnostníků? - Datová schránka bude povinná nejen pro všechny živnostníky, ale i další podnikatele, resp. OSVČ; např. lékaře, architekty, auditory, lékárníky apod. Datová schránka bude zřízena také spolkům, sdružením, nadacím, obecně prospěšným společnostem, společenstvím vlastníků bytových jednotek a dalším právnickým osobám, jejichž hlavním předmětem činnosti není podnikání.


Jsem podnikatel. Musím pro zřízení „datovky“ aktuálně něco udělat? - Datová schránka bude zřízena a aktivována automaticky, není třeba o ni žádat.


Jsem podnikatel a dosud jsem „datovku“ nepoužíval. Kdy přesně mi bude zřízena a jak se o tom dozvím? Zřizování schránek má proběhnout postupně od ledna do března roku 2023. Noví uživatelé obdrží poštou přihlašovací údaje. To bude poslední dopis v „papírové“ podobě, který od úřadu obdrží. Další korespondence s orgány veřejné správy bude probíhat už jenom prostřednictvím datové schránky. Do datové schránky se pak uživatelé dostanou po prvním přihlášení na webu mojedatovaschranka.cz. Těm, kteří se sami nepřihlásí, se schránka automaticky aktivuje po uplynutí 15 dnů ode dne doručení přihlašovacích údajů. I v tomto případě se uplatní fikce doručení, pokud si adresát písemnost nevyzvedne na poště.


Jsem podnikatel a „datovku“ nechci. Mohu ji znepřístupnit? Největší část nových držitelů datových schránek bude z řad podnikajících fyzických osob, tedy živnostníků a dalších osob samostatně výdělečně činných. Datovou schránku nebude možné znepřístupnit. Pokud by podnikatelé datovou schránku nechtěli, museli by živnostenské nebo jiné oprávnění k podnikání zrušit.


Proč k tak masivnímu zřízení „datovek“ dochází? Zřízení datových schránek ze zákona navazuje na aktuální trend nárůstu počtu datových schránek zřízených dobrovolně. Zájem o datové schránky narůstá především proto, že občané stále více preferují vyřizování svých záležitostí elektronicky a zjišťují, že datové schránky přinášejí mnoho výhod (např. dokážou v mnoha ohledech nahradit služby klasické pošty, tj. občan nemusí stát ve frontě na poště, aby si vyzvedl úřední dopis, nemusí stát frontu na finančním úřadě, aby podal daňové přiznání apod.), dále prostřednictvím datové schránky má také přístup do Portálu občana.


Hlavním cílem tohoto masivního rozšíření datových schránek je vyšší efektivita a zrychlení komunikace úřadů s veřejností. Stát zároveň ušetří značné finanční prostředky na poštovném, které bude moci vynaložit jinde, kde budou zapotřebí. Na poštovném však ušetří i držitelé datových schránek. Komunikace se státem a dalšími orgány veřejné správy je pro firmy, podnikatele i občany totiž zdarma. Zpoplatněny jsou pouze osobní a komerční zprávy, jejichž cena je přesto výrazně nižší než za standardní doporučený dopis, jehož aktuální cena u České pošty je několikanásobně vyšší.


V tomto kontextu proto Ministerstvo průmyslu a obchodu vítá zřízení datových schránek všem živnostníkům, kteří ji dosud nemají. Důvodem je i skutečnost, že počátkem roku 2023 bude pro veřejnost spuštěn tzv. Portál živnostenského podnikání, který přinese řadu nových služeb pro podnikatele, ale i nepodnikatelskou veřejnost. Pro některé z těchto služeb, např. oznamování změn v živnostenském rejstříku, zasílání aktualit z oblasti živnostenského podnikání, zasílání výpisů z živnostenského rejstříku, budou využívány právě datové schránky podnikatelů. Druhým důvodem je masivní nárůst podnikatelů, kteří mohou využít možnosti elektronického podání ve věcech živnostenského podnikání. V současné době tuto možnost mají pouze držitelé datových schránek nebo ti, kteří mají uznávaný elektronický podpis. Od příštího roku tedy všichni podnikatelé budou mít možnost oznamovat změny a činit další podání ve věcech živnostenského podnikání výhradně elektronicky, což je další velký krok na cestě k digitalizaci veřejné správy a snižování administrativní zátěže podnikatelů.


Nabízí „datovka“ něco dalšího? - Datové schránky nabízejí také různé vedlejší služby, jako je archivace doručených dokumentů či notifikace. Na nastavenou e-mailovou adresu nebo do mobilu bude držitel schránky dostávat oznámení o tom, že má v datové schránce zprávu a díky tomu ji nebude muset neustále kontrolovat.


Můžu komunikovat se státem i jiným způsobem? - Povinnost komunikovat elektronicky s držiteli datových schránek (občany a firmami) má až na výjimky pouze stát, který musí povinně doručovat písemnosti do datové schránky, pokud ji má adresát zřízenou. Lidé a firmy budou moci úřadům i nadále posílat dokumenty jakoukoliv formou kromě finanční správy; daňové přiznání a další dokumenty musí držitelé datových schránek zřízených ze zákona zasílat výhradně elektronicky.


____________________________________



Informace pro podnikatele, kteří obdrží výpis ze živnostenského rejstříku s transformovaným předmětem podnikání v oblasti silniční motorové dopravy.


V souvislosti se zákonem č. 217/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, obdrží v těchto dnech výpis ze živnostenského rejstříku podnikatelé, kteří


  • měli živnostenské oprávnění na silniční motorovou dopravu a nepodali ve stanovené lhůtě do 01.02.2023 žádost o změnu rozsahu předmětu podnikání,
  • mají zřízenou a aktivní datovou schránku.

Tento výpis bude odeslán automatem do datové schránky podnikatele. Obsahem tohoto výpisu bude pouze transformovaná živnost (ostatní aktivní živnosti podnikatele, za předpokladu, že podnikatel má i jinou živnost, nebudou ve výpisu uvedeny).


Současně se zasláním výpisu došlo (u daných podnikatelů) k automatizovanému zápisu změny rozsahu předmětu podnikání na „Silniční motorová doprava - nákladní vnitrostátní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí a nákladní mezinárodní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 2,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí“.


Veškeré informace o novele výše uvedeného zákona jsou k dispozici na webových stránkách Ministerstva dopravy.



Změna zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů


Dne 09.12.2022 byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona, kterou se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů. Účinnosti nabývá dne 01.01.2023.

Touto novelou se zavádí nová podmínka pro zemědělské podnikatele, a to prokázat právní důvod pro užívání prostor, ve kterém má sídlo, liší-li se od bydliště. Další změnou je nový důvod pro vyřazení zemědělského podnikatele z Informačního systému evidence zemědělského podnikatele z důvodu neprokázání právního důvodu pro užívání prostor ani na opakovanou žádost obecního úřadu obce s rozšířenou působností ve lhůtě 15 pracovních dnů ode dne doručení opakované žádosti.

Sídlem podnikání se pro účely tohoto zákona rozumí místo, odkud zemědělský podnikatel řídí svoji podnikatelskou činnost, u fyzických osob půjde především o adresu místa, odkud zemědělský podnikatel spravuje svůj podnik, tj. zajišťuje zemědělskou výrobu ve smyslu zákona. Nově je zemědělský podnikatel povinen prokázat právní důvod pro užívání prostor, v nichž má na území České republiky sídlo a zahraniční osoba odštěpný závod; toto nemusí prokazovat, pokud je sídlo totožné se svým bydlištěm. Prokazování právního důvodu se bude týkat všech nově zapisovaných žadatelů do Informačního systému evidence zemědělského podnikatele a dále podnikatelů již zapsaných, kteří budou po 01.01.2023 oznamovat novou adresu sídla v případě, že není adresa sídla totožná s adresou trvalého bydliště.



____________________________________



Datová schránka pro všechny podnikatele


Od ledna 2023 zřídí stát všem podnikajícím fyzickým osobám, tedy i živnostníkům, datovou schránku.


Novela zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, rozšiřuje okruh osob, kterým bude datová schránka vytvořena ministerstvem vnitra automaticky bez jejich žádosti. Nově k tomu dojde od 01.01.2023 např. u OSVČ.


S účinností od 01.01.2023 (v průběhu ledna až března 2023) budou nově automaticky zřizovány:


• datové schránky právnické osoby (DS PO) všem právnickým osobám (pokud ještě DS PO nemají),


• datové schránky podnikající fyzické osoby (DS PFO) všem podnikajícím fyzickým osobám (pokud svou DS PFO dosud nemají).


Datové schránky budou automaticky zřízeny i osobám, které pouze přerušily podnikání, ale nezrušily svou živnost.


Změny, týkající se datových schránek, byly uvedeny v zákoně č. 261/2021 Sb., jímž se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci. Vyhlášen byl dne 09.07.2021 ve Sbírce zákonů a je účinný ode dne 01.02.2022.


 ____________________________________



milostive.leto2__3


____________________________________


Doplňující informace o novele zákona o silniční dopravě


Dne 01.08.2022 nabyl účinnosti zákon č.217/2022 Sb., kterým se mění zákon č.111/1994 Sb. o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.  Nová právní úprava implementuje do českého právního řádu předpisy Evropské unie, které tvoří součást tzv. balíčku mobility (jde o celou řadu opatření, týkajících se především mezinárodní nákladní dopravy).


 Z nejdůležitějších ustanovení nového zákona je třeba uvést, že se nově definuje tzv. „velké vozidlo". Za „velká vozidla" se podle nové právní úpravy považují vozidla určená pro přepravu více než 9 osob včetně řidiče, vozidla nebo jízdní soupravy přesahující 3,5 tuny určené k přepravě zvířat nebo věcí (stejně jako doposud) a nově též vozidla nebo jízdní soupravy o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny a nepřesahující 3,5 tuny určené k přepravě zvířat nebo věcí, je-li jimi provozována mezinárodní silniční doprava nebo vnitrostátní doprava na území státu, v němž dopravce nemá sídlo. Změna se tedy nejvíce dotkne nákladních dopravců, zajišťujících přepravu zboží do zahraničí. Naopak podmínky pro osobní dopravu, včetně taxislužby zůstávají i po novele, provedené zákonem č.217/2022 Sb. prakticky beze změny.


 Novela zákona o silniční dopravě dále stanovuje přechodné období, po které bude možno požádat o změnu rozsahu dosavadních koncesí pro silniční motorovou dopravu nákladní.    Podnikatel, který byl podle stávající právní úpravy oprávněn provozovat pouze silniční motorovou dopravu vozidly o největší povolené hmotnosti do 3,5 tuny, může požádat o rozšíření koncese o nákladní dopravu mezinárodní, provozovanou vozidly o hmotnosti přesahující 2,5 tuny a nepřesahující 3,5 tuny. Lhůta k podání žádosti je stanovena na 6 měsíců ode dne účinnosti novely, tedy do 1.2.2023. K žádosti bude třeba doložit splnění nových podmínek, tj. podmínku usazení, odborné a finanční způsobilosti, obdobně jako u dopravy „velkými vozidly".  K žádosti se bude vyjadřovat rovněž příslušný dopravní úřad.


Podnikatel, který je ke dni 01.08.2022 podle stávající právní úpravy oprávněn provozovat silniční motorovou dopravu nákladní v celém rozsahu, tedy i „velkými" vozidly, může i nadále tento rozsah využívat (tj. včetně mezinárodní dopravy). Zůstává však zachována povinnost doložit dopravnímu úřadu trvání podmínky finanční způsobilosti, novelou byl termín splnění této povinnosti prodloužen o jeden měsíc (tj. do dne 31.08.2022).


____________________________________



Stále četné zápisy do evidencí připomínající živnostenský rejstřík


Na trhu působí některé soukromé subjekty (společnosti), které mimo jiné nabízejí úplatné zápisy do různých komerčních rejstříků, jejichž názvy se mohou na první pohled podobat živnostenskému či obchodnímu rejstříku. Je vysoce pravděpodobné, že nejčastěji začínajícím podnikatelům přijde dopis s výzvou k zaplacení částky za zápis či za vedení v rejstříku, jehož název ve vás může vyvolat mylný dojem, že se jedná o další zákonem stanovený poplatek.


Dopis vybízející k uhrazení poplatku za zápis či za vedení v evidenci připomínající některou ze zákonných evidencí či rejstříků, je pouhým obchodním sdělením. V žádném případě se nejedná o výzvu živnostenského úřadu! Záleží tedy pouze na vás, zda na nabídku budete reagovat či nikoliv.


Pokud si nejste jisti, zda se jedná o výzvu živnostenského úřadu k zaplacení, není nic jednoduššího, nežli se zeptat u kteréhokoliv živnostenského úřadu.


Živnostenský úřad při vstupu do podnikání vybírá jednorázový poplatek ve výši 1.000 Kč, a to za oznámenou živnost tak, jak stanovuje položka č. 24 Sazebníku k zákonu 634/2004 Sb. o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Živnostenský úřad vás v okamžiku zpracování ohlášení/ žádosti zapíše do živnostenského rejstříku.


Výlučně živnostenský rejstřík plní roli jediné zákonné evidence, kam se osoby podnikající podle živnostenského zákona povinně zapisují. Zápis do tohoto oficiálního rejstříku není zpoplatněn! Rovněž tak není zpoplatněno vedení osoby /živnosti/ v této evidenci.


____________________________________



Krátkodobé pronájmy jsou podnikatelskou činností

Městský soud v Praze rozhodl, že krátkodobý pronájem přes platformy typu Airbnb, Hotels, Booking, spadá pod ubytovací služby a měl by se danit jako podnikatelská činnost.

 Pražský městský soud řešil případ žalobkyně zastoupené advokátkou Petrou Novákovou, která se loni v březnu ohrazovala proti tomu, že jí finanční správa za rok 2017 doměřila daň z podnikatelské činnosti a musela podat opravné daňové přiznání. Šlo o příjmy z krátkodobých pronájmů nemovitosti skrze platformu Airbnb. Podle městského soudu v Praze nejde o tak­zvanou „nesouvislou podnikatelskou činnost“, za kterou pronájem považovala žalobkyně, ale o „podnikatelskou činnost v ubytovacích službách“.

„Konečně zdravý rozum! Soud jasně řekl, že krátkodobé ubytování je podnikatelskou činností a jde o ubytovací službu. Jestliže jde tedy o podnikání, tak pak nepatří do bytových domů. Ty jsou určeny k bydlení, a ne k podnikání, a proto mají mít jasná pravidla,“ reagovala předsedkyně Výboru pro podporu komunitního života a proti vylidňování centra ZMČ Praha 1 Bronislava Sitár Baboráková a dodala: „Podnikání v bytových domech způsobilo velké starosti lidem, kteří mezi krátkodobým ubytováním bydlí. Způsobilo to vylidňování centra a léta neřešený fenomén, který ´rozsekl´ až covid.“ Verdikt soudu přivítala i Finanční správa ČR. „Rozsudkem byl akceptován závěr finanční správy, že příjmy plynoucí z činnosti ubytování je nutné klasifikovat jako ubytovací službu, jelikož dochází k uspokojování potřeby na ubytování, nikoliv potřeby bydlení, jak je tomu v případě nájmu,“ uvedla v úterý správa na Twitteru s odkazem na svůj postoj ke krátkodobému pronájmu z roku 2017.


____________________________________


Upozornění pro podnikatele v oblasti podnikání Silniční motorová doprava


V důsledku přijetí nových norem Evropské unie budou ode dne 21.05.2022 na kategorii podnikatelů s vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti od 2,5 do 3,5 tuny dopadat podobné povinnosti vztahující se v současnosti na podnikatele s vozidly přesahující hmotnost 3,5 tuny.

Více informací naleznete na stránkách Ministerstva dopravy České republiky www.mdcr.cz/podnikani-malymi-vozidly (link is external).

__________________________________________



Průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu


Dne 01.01.2021, resp. dne 01.03.2021 nabývá účinnosti zákon č. 117/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“). Zákonem č. 117/2020 Sb., se do zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu („zákon o cestvním ruchu“), vkládá nová třetí část.


Průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu zůstává zařazena ve volné živnosti s předmětem podnikání „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“, obor č. 71. Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu. Zavádí se definice průvodce cestovního ruchu, průkaz průvodce, upravuje se vydávání průkazu průvodce a zavádí se seznam průvodců.


Ode dne 01.03.2021 může tedy činnost průvodce vykonávat pouze fyzická osoba, které byl český národní průkaz průvodce vydán. Průvodce je povinen mít po celou dobu výkladu na území České republiky průkaz na viditelném místě svého oděvu. Za splnění této povinnosti odpovídá osoba, která má právo provozovat průvodcovskou činnost podle zákona o cestovním ruchu. Zákon rozlišuje průkaz I. a II. stupně, který vydává na základě žádosti Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“). Podmínky pro vydání průkazu jsou stanoveny v ust. § 12b zákona o cestovním ruchu. MMR vede seznam průvodců, kterým byl průkaz vydán. Tento seznam je veřejně přístupný na internetových stránkách MMR. Podle ust. § 45a odst. 1 písm. f) živnostenského zákona může fyzická osoba společně s ohlášením živnosti na živnostenském úřadě podat žádost o vydání průkazu průvodce. Podanou žádost předá živnostenský úřad MMR. Správnímu poplatku nepodléhá vydání průkazu průvodce, jde-li o žádosti o vydání průkazu průvodce podané do 28. 2. 2021. Po tomto datu činí správní poplatek za vydání průkazu 1 000 Kč, za vydání průkazu po změně údajů 200 Kč a za vydání duplikátu průkazu 500 Kč.  


Více informací na https://mmr.cz/cs/microsites/pruvodci/pruvodci-v-cr


Případné dotazy či nejasnosti můžete též směřovat na MMR, pruvodci@mmr.cz


__________________________________________



Novela živnostenského zákona


Dne 01.01.2021 nabývá účinnosti zákon č. 527/2020, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, zákony související s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů a zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů. Jako část třetí je zařazena změna zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“). Do přílohy č. 4 živnostenského zákona se doplňují do oborů činností živnosti volné nové obory činnosti:

80. Poskytování služeb pro právnické osoby a svěřenecké fondy

81. Poskytování služeb spojených s virtuálním aktivem.

Pro tyto dva obory činnosti podle ust. § 28 živnostenského zákona platí, že je lze vykonávat pouze v případě, že byly výslovně ohlášeny (nelze je tedy provozovat na základě ohlášení volné živnosti bez specifikace konkrétních oborů činnosti). Neohlášení těchto oborů živnosti volné je nově hodnoceno jako přestupek. V nové příloze č. 6 k živnostenskému zákonu jsou vymezeny tyto dva nové obory činnosti živnosti volné a jedna živnost vázaná (Činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence). U těchto musí být splněna v rámci ohlášení podmínka podle ust. § 8a živnostenského zákona, a to podmínka bezúhonnosti skutečného majitele právnické osoby a osoby, která je členem jejího statutárního orgánu, zástupcem právnické osoby v tomto orgánu, anebo v postavení obdobném postavení člena statutárního orgánu. Právnické osoby, které provozují k 01.01.2021 uvedené obory živnosti volné a živnost vázanou, nemusí splnit po dobu 90 dnů ode dne nabytí účinnosti uvedeného zákona podmínku bezúhonnosti u těchto osob. Po uplynutí této doby je nesplnění této podmínky důvodem pro zrušení živnostenského oprávnění.

Jedná-li se o podnikatele, které mají živnost volnou již ohlášenou, činí lhůta pro ohlášení uvedených oborů 60 dnů ode dne nabytí účinnosti uvedeného zákona.  Jedná-li se o podnikatele, které si budou vyřizovat živnost volnou nově po 01.01.2021 a hodlají provozovat výše uvedené obory, musí je ohlásit současně s ohlášením této živnosti.  



__________________________________________



ČSÚ varuje před podvodnými výzvami k uhrazení poplatku


 18. května 2020


Český statistický úřad varuje podnikatelskou veřejnost před výzvami k zaplacení údajné registrace firmy v Registru ekonomických subjektů (RES). Tato podvodná výzva je přitom zasílaná i prostřednictvím datových schránek. Předmětná aktivita nemá s Českým statistickým úřadem nic společného a zaslaná písemnost nemá znaky oficiálního dopisu ČSÚ.


ČSÚ spravuje Registr ekonomických subjektů podle § 20 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě a zápis do něj není nikterak zpoplatněn. Aktualizace údajů v registru probíhá na základě administrativních zdrojů. Veškerou komunikaci ČSÚ se subjekty lze ověřit na webových stránkách v aplikaci „Výkazy podle IČO“ (v záložce „Výkazy, sběr dat“). Rovněž v případě, kdy ČSÚ provádí jakékoliv statistické zjišťování, je o něm subjekt vždy předem informován.


„Prosíme uživatele, aby na tyto podvodné e-maily či zprávy v datových schránkách nereagovali. V případě pochybností prosím kontaktujte informační servis Českého statistického úřadu, ať již telefonicky či e-mailem,“ upozorňuje mluvčí ČSÚ Jan Cieslar.


Obdobnými případy se od roku 2010 zabýval ČSÚ již několikrát a tématu se rovněž vícekrát věnovala i celostátní média. „Firmy a drobné podnikatele bychom chtěli opětovně upozornit, aby pečlivě sledovali informaci, kdo, co a za kolik jim v zaslaných dopisech vlastně nabízí,“ připomíná Cieslar.


Více informací o Registru ekonomických subjektů (RES): https://www.czso.cz/csu/res/registr_ekonomickych_subjektu


__________________________________________


Doplnění k zákonu o realitním zprostředkování


Zákonem č. 190/2020 Sb., ze dne 16.04.2020, se mění zákon č. 39/2020 Sb., o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (dále jen „ZRZ“). Termín pro ohlášení vázané živnosti „Realitní zprostředkování“ a doložení dokladů prokazujících splnění podmínky odborné způsobilosti se posunuje o dalších šest měsíců, tj. nejpozději do 03.03 2021.


__________________________________________


Harmonogram uvolnění podnikatelských a dalších činností

Dne 14.04.2020 projednala vláda harmonogram postupného uvolňování podnikatelských a dalších činností, který má celkem pět etap, viz přiložený PDF soubor - Soubor ke stažení (PDF)A4-data-vlny-fin6_02_3-2

Další informace naleznete na těchto odkazech:

__________________________________________


Aktualizace – ošetřovné pro OSVČ


Žádosti OSVČ o ošetřovné se podávají přímo na Ministerstvo průmyslu a obchodu, nikoliv na obecní živnostenský úřad!

Žádosti včetně příloh o uvedený finanční příspěvek na ošetřovné pro OSVČ se podávají přímo na Ministerstvo průmyslu a obchodu, které bude finanční příspěvek (dotaci) poskytovat.

Ošetřovné bude činit 424 Kč/den a je určeno pro všechny OSVČ pečující o dítě/děti ve věku do 13 let. Další z podmínek bude, že jejich manžel/manželka již nečerpají ošetřovné v zaměstnaneckém vztahu. Podrobné podmínky pro OSVČ a pokyny k vyplnění formuláře naleznete zde https://www.mpo.cz/cz/podnikani/zivnostenske-podnikani/osetrovne-pro-osvc---vyzva-i--253750/ (dole na stránce je odkaz na interaktivní formulář https://osetrovne-osvc.plus4u.net/info).

OSVČ uvede své základní identifikační údaje a potvrdí stanovené podmínky:

  1. musí být při podání žádosti a po celou dobu čerpání dotace OSVČ na hlavní činnost,
  2. musí být zaregistrován jako poplatník daně z příjmů na finančním úřadě,
  3. musí být malým a středním podnikatelem,
  4. nesmí mít žádné nedoplatky vůči Finančnímu úřadu, České správě sociálního zabezpečení či zdravotní pojišťovně aj.

Žadatel musí vyplnit interaktivní formulář přímo na stránkách MPO, přičemž vygenerovaný PDF soubor zašle prostřednictvím:

  • datové schránky (ID datové schránky: wnswemb, předmět: fpmpo20)
  • e-mailu s elektronickým podpisem (e-mailová adresa: fpmpo20@mpo.cz, předmět emailu: fpmpo20)
  •  pošty, poštovní adresa: "fpmpo20", Ministerstvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, 110 15 Praha 1

Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad (dále jen „živnostenský úřad“), žádá všechny žadatele - OSVČ, které budou o ošetřovné žádat, aby si přečetli potřebné informace a pokyny k vyplnění formuláře a řádně tento vyplnili a zaslali na MPO. Živnostenský úřad je v případě potřeby k dispozici žadatelům na telefonu nebo prostřednictvím e-mailu, ve věci vyplnění žádosti, ale není v silách živnostenského úřadu vyplňovat jednotlivě s každým žadatelem tento formulář.


__________________________________________


Ošetřovné pro osoby samostatně výdělečně činné


Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad, informuje, že bude nárok na ošetřovné pro osoby samostatně výdělečně činné (dále jen „OSVČ“), které kvůli koronaviru nemohou aktuálně vykonávat svou podnikatelskou činnost a pečují o dítě. Na příspěvek bude nárok, pokud na stejné dítě nečerpá tento nebo jiný kompenzační příspěvek žádná jiná osoba. Žádosti o finanční příspěvek na ošetřovné pro OSVČ budou přijímat obecní živnostenské úřady. Ošetřovné bude činit 424 Kč/den a je určeno pro všechny OSVČ, jejichž děti jsou ve věku do 13 let (dolní hranice zatím není specifikována). Další podmínkou bude, aby manžel/manželka nečerpali ošetřovné v klasickém zaměstnaneckém poměru. Jediné, co bude muset OSVČ udělat, je, že doručí příslušný formulář na živnostenský úřad.


Výše uvedené zatím neprošlo celým schvalovacím procesem, není k dispozici více konkrétních praktických informací a nejsou publikovány příslušné formuláře, proto obecní živnostenský úřad žádá všechny o strpení a vyčkání na další informace.


Další informace na:

https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/vlada-schvalila-dalsi-kroky-na-podporu-podnikatelu-a-zivnostniku--253634/


__________________________________________


Zákon o realitním zprostředkování

 

Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad informuje, že dne 3. března 2020 vstupuje v účinnost Zákon o realitním zprostředkování (dále jen „ZRZ“), který stanovuje nová pravidla pro výkon realitního zprostředkování. V souvislosti s přijetím tohoto zákona dochází ke změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“).

 

Činnost realitní zprostředkování, kterou bylo možno doposud vykonávat v rámci volné živnosti, se nyní stává živností vázanou. Podnikatel, který byl přede dnem účinnosti ZRZ oprávněn poskytovat realitní zprostředkování v rámci volné živnosti a hodlá v poskytování realitního zprostředkování pokračovat, je povinen před uplynutím doby 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti ZRZ tj. do 1. července 2020, ohlásit živnostenskému úřadu živnost ohlašovací vázanou s předmětem podnikání „Realitní zprostředkování“ a doložit doklady prokazující splnění podmínky odborné způsobilosti. Pokud tak neučiní, oprávnění k poskytování realitního zprostředkování v rámci volné živnosti uplynutím této doby zaniká. Odborná způsobilost zaměstnanců realitních zprostředkovatelů musí být splněna do 2 let ode dne nabytí účinnosti ZRZ. Ohlášení vázané živnosti ve výše uvedené lhůtě nepodléhá správnímu poplatku.

 

Nové povinnosti:

  • nejpozději do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti ZRZ uzavřít pojištění odpovědnosti pro případ povinnosti nahradit zájemci újmu způsobenou výkonem realitního zprostředkování dle ust. § 7 odst. 1 a 2 ZRZ,
  • nejpozději do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti ZRZ ohlásit živnost vázanou s předmětem podnikání „Realitní zprostředkování“ a doložit doklady prokazující splnění podmínky odborné způsobilosti pro provozování této živnosti,
  • nejpozději do 2 let ode dne nabytí účinnosti ZRZ zajistit výkon uvedené živnosti pouze fyzickými osobami splňujícími požadovanou odbornou způsobilost,
  • v souvislosti s implementací směrnice EP a Rady 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu se stanovuje podmínka bezúhonnosti, kterou musí splňovat podnikatel – fyzická osoba a u právnické osoby skutečný majitel a fyzická osoba, která je členem statutárního orgánu, zástupcem právnické osoby v tomto orgánu nebo v postavení obdobném postavení člena statutárního orgánu.

 

Doklady prokazující splnění podmínky odborné způsobilosti podnikatele nebo odpovědného zástupce:

  • vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu v oblasti vzdělávání právo, ekonomické obory se zaměřením na ekonomii, finance nebo marketing a obchod nebo v oblasti vzdělávání stavebnictví se zaměřením na stavitelství nebo přípravu a realizaci staveb, nebo obdobné vysokoškolské vzdělání, které bylo získáno studiem na vysoké škole nezařazeným do oblasti vzdělávání,
  • vysokoškolské vzdělání v bakalářském programu, 1 rok praxe a absolvování mezinárodně uznávaného kurzu dle ust. § 60a zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se zaměřením na nemovitosti organizovaného na státem akreditovaném ústavu,
  • vysokoškolské, vyšší odborné nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou a 3 roky praxe v oboru, nebo
  • profesní kvalifikace pro činnost realitního zprostředkovatele podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

 

Doklady prokazující splnění podmínky odborné způsobilosti zaměstnance:

  • vysokoškolské vzdělání získané v magisterském studijním programu v oblasti vzdělávání právo, v oblasti vzdělávání ekonomické obory se zaměřením na ekonomii, finance nebo marketing a obchod nebo v oblasti vzdělávání stavebnictví se zaměřením na stavitelství nebo přípravu a realizaci staveb, nebo obdobné vysokoškolské vzdělání, které bylo získáno studiem na vysoké škole nezařazeným do oblasti vzdělávání,
  • vysokoškolské, vyšší odborné nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou a 1 rok praxe v oboru,
  • profesní kvalifikace pro činnost realitního zprostředkovatele podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání,
  • doklad o tříleté praxi v oboru v nezávislém postavení (ust. § 420 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů) nebo v pracovněprávním vztahu, nebo
  • doklad o uznání odborné kvalifikace podle zvláštního právního předpisu.

__________________________________________


Upozornění na nekalé jednání katalogových společností



Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad, upozorňuje všechny podnikatele na nekalé jednání katalogových společností (Rejstřík obchodu a živností – Informatik – Česká republika, spol. s r.o., Živnostenská komora ČR – OFFICE POINT s.r.o. aj.) Tyto společnosti nabízí podnikatelům úplatný zápis do různých živnostenských katalogů, portálů, registrů či evidencí, dále aktualizaci zveřejněných dat, jakož i inzertní služby. Zasílají podnikatelům „výzvy“ k zaplacení určité částky (1.800 Kč, 2.777 Kč, 2.690 Kč…) za poskytované služby. Tato „výzva“ je vlastně návrhem smlouvy, s jejímž uzavření podnikatel souhlasí právě tím, že uvedenou částku zaplatí. Uvedené nabídky mohou vést k mylnému názoru, že se jedná o další zákonem stanovený zápis do evidence podnikatelů podléhající poplatku, který následuje pro provedení zápisu podnikatele do živnostenského rejstříku. Obecní živnostenský úřad upozorňuje podnikatele, že není jejich povinností registrovat se v evidencích takových katalogových společností. Oficiálním registrem podnikatelů je živnostenský rejstřík, který je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo průmyslu a obchodu. Do tohoto rejstříku je zapsán každý podnikatelský subjekt podnikající v režimu živnostenského zákona, a to zcela automaticky, zdarma a bezprostředně po vydání živnostenského oprávnění. Informace jsou veřejně přístupné na webové stránce www.rzp.cz. Správní poplatek je vybírán za ohlášení živnosti, podání žádosti o koncesi nebo jiné provedené změny, a to výhradně obcí, která vykonává státní správu v oblasti živnostenského podnikaní.





__________________________________________



Upozornění na rizikové internetové obchody


Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad, upozorňuje spotřebitele na skutečnost, aby při nákupu zboží či objednání služeb na internetu byli velmi obezřetní. Každým dnem se zvyšuje počet tzv. rizikových e-shopů, kdy tyto nedodržují určité zákonné povinnosti a dochází ke zhoršené vymahatelnosti spotřebitelských práv.

Na stránkách České obchodní inspekce je možné nalézt seznam takových rizikových e-shopů a další informace k tomuto tématu, viz následující odkazy.

https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/

https://www.coi.cz/rizikove-internetove-obchody/

Další informace lze nalézt také na http://www.bezpecnyinternet.cz/


__________________________________________


Oznámení



Z důvodu vánočních svátků (24.12.2018-26.12.2018) a uzavření celého úřadu dne 31.12.2018, doporučuje Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad, vyřídit své žádosti a související záležitosti nejpozději do středy 19.12.2018, a to především v zájmu úspěšného a včasného vyřízení do konce roku 2018.


Děkujeme za pochopení.




__________________________________________



Vznik nové ohlašovací vázané živnosti s předmětem podnikání  "Činnost samostatných likvidátorů pojistných událostí"


Dne 01.12.2018 nabývá účinnosti zákon č. 171/2018 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o distribuci pojištění a zajištění. Tímto dojde ke změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů.                          

Do živnostenského zákona bude zařazena nová vázaná živnost s předmětem podnikání „Činnost samostatných likvidátorů pojistných událostí“.  K získání živnostenského oprávnění je požadováno splnění odborné způsobilosti ve smyslu středního vzdělání s maturitní zkouškou.


Přechodná ustanovení živnostenského zákona


1. Ten, kdo byl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona oprávněn provozovat činnost samostatného likvidátora pojistných událostí, může provozovat tuto činnost v souladu se zákonem č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, do doby, než ohlásí živnost vázanou, nejdéle však po dobu 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

2. Ohlášení živnosti vázané podle bodu 1 nepodléhá správnímu poplatku.


__________________________________________


Informace pro podnikatele v oblasti cestovního ruchu



Dne 01.07.2018 nabývá účinnosti zákon č. 111/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.


Novela zákona o cestovním ruchu zpřesňuje v ust. § 1b  pojem zájezd a zavádí v ust. § 1c nový pojem spojené cestovní služby (alespoň dva typy služeb cestovního ruchu zakoupených pro účely téže cesty nebo pobytu, zákon tak reaguje na on-line prodeje).



Službou cestovního ruchu je


 a) doprava zákazníka,


b) ubytování, které není součástí dopravy a není určeno k účelům bydlení,


c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, nebo


d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není ze své podstaty součástí některé ze služeb cestovního ruchu uvedených v písmenu a), b) nebo c), zejména prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.


U zájezdu i u spojených cestovních služeb se vždy jedná o poskytnutí alespoň dvou typů služeb cestovního ruchu zakoupených pro účely téže cesty nebo pobytu při splnění dalších podmínek stanovených zákonem o cestovním ruchu. Zprostředkovávat spojené cestovní služby může pouze podnikatel s koncesovanou živností „Provozování cestovní kanceláře – zprostředkování spojených cestovních služeb“. Koncese v rozsahu pořádání zájezdů nepokrývá zprostředkování služeb cestovního ruchu a naopak.



Některé novinky


 


  • předsmluvní informační povinnosti prodejců zájezdů a zprostředkovatelů spojených cestovních služeb (poskytnutí informací na příslušném formuláři – vzory stanoví vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj).

  • zpřesnění podmínek vydání stanoviska ministerstva pro místní rozvoj k žádosti o koncesi (změnu koncese) k provozování cestovní kanceláře,
  • výklad pojmu úpadek cestovní kanceláře,
  • stanovení podmínek pro zajištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře, která zprostředkovává prodej spojených cestovních služeb,
  • úprava podmínek zprostředkování prodeje zájezdu pro pořadatele zájezdu usazeného mimo Evropský hospodářský prostor
  • zpřesnění dozoru nad dodržováním zákona o cestovním ruchu a kontroly povinností souvisejících s poskytnutými spojenými cestovními službami,
  • rozšíření přestupků pro právnické a podnikající fyzické osoby včetně sankcí za ně
  • vznik Garančního fondu.

Garanční fond


Cestovní kanceláře budou nově platit příspěvek do garančního fondu. Příjmem tohoto fondu budou také pokuty uložené za vybrané přestupky a peněžní prostředky obstarané na finančním trhu. Povinnost uhradit příspěvek pro rok 2018 stanoví zákon ve výši 0,1% z plánovaných tržeb cestovních kanceláří pro 2. pololetí roku 2018 ze zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb. Splatnost příspěvku je do 31.08.2018. Výběr peněžních prostředků od cestovních kanceláří do garančního fondu cestovních kanceláří bude zajišťovat Státní fond rozvoje bydlení.



Změna živnostenského zákona.


Podnikat v oblasti nabízení a prodeje zájezdů a zprostředkování spojených cestovních služeb bude možno pouze na základě oprávnění ke koncesované živnosti Provozování cestovní  kanceláře“,  jejíž předmět se rozděluje na dvě části:


  • pořádání zájezdů,
  • zprostředkování spojených cestovních služeb.

K přechodným ustanovením živnostenského zákona


Podnikatel, který byl oprávněn provozovat koncesovanou živnost „Provozování cestovní kanceláře“ podle živnostenského zákona ve znění účinném do 30.06.2018, bude ze zákona oprávněn provozovat tuto živnost pouze v rozsahu předmětu podnikání „Provozování cestovní kanceláře – pořádání zájezdů“, pokud nepožádá o změnu (rozšíření) koncese.


Cestovní kancelář (s koncesovanou živností „Provozování cestovní kanceláře“) nebo cestovní agentura (s volnou živností „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“), které požádají do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona o změnu (rozšíření) koncese nebo o vydání koncese k provozování živnosti „Provozování cestovní kanceláře – zprostředkování spojených cestovních služeb“ jsou oprávněny zprostředkovávat spojené cestovní služby ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese, o zamítnutí koncese nebo o zastavení řízení o udělení koncese.


Cestovní kancelář k žádosti doloží pojistnou smlouvu/bankovní záruku vztahující se na zajištění úpadku při zprostředkování spojených cestovních služeb. Cestovní agentura doloží další doklady jako při podání žádosti o koncesi. Úkony provedené na základě žádosti o změnu (rozšíření) koncese nebo o koncesi jsou osvobozeny od správních poplatků.


Soubor ke stažení (PDF)Práva zákazníků cestovních kanceláří



___________________________________________________________


Město pro byznys Jihočeského kraje 2017


Opět jsou k dispozici výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys. Do tohoto výzkumu se jednotlivá města nepřihlašují, ale jsou do vyhodnocení výzkumu zařazena automaticky.


Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu, týkající se rozvoje podnikání, zlepšení podnikatelského prostředí i přístupu ve veřejné správě. Pro pracovníky městských úřadů, pro podnikatele, i pro veřejnost, je tak sestaven unikátní žebříček nejlepších měst s největším podnikatelským potenciálem nejen v Jihočeském kraji ale i v celé České republice. Na základě výsledků výzkumu budou k dispozici všechny důležité informace a statistická data, která mohou rozvinout adekvátní diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Více informací in


http://www.mestoprobyznys.cz/


Tabulka 1 Celkové pořadí srovnávacího výzkumu Město pro byznys Jihočeského kraje 2017


1. Písek

2. Jindřichův Hradec

3. Milevsko

4. Blatná

5. Třeboň

6. České Budějovice

7. Kaplice

8. Prachatice

9. Dačice

10. Strakonice

11. Český Krumlov

12. Tábor

13. Vimperk

14. Trhové Sviny

15. Soběslav

16. Týn nad Vltavou

17. Vodňany


 


 


 


 


 


 


 


 


 



Zdroj: http://mestoprobyznys.cz/aktuality/id/2499/page/1


___________________________________________________________


Jak začít podnikat – pomoc pro začínající podnikatele


Jihočeská hospodářská komora připravila v roce 2017 příručku pro začínající podnikatele s názvem „Jak začít podnikat“. Nejen začínající podnikatelé zde naleznou obecné informace o počátku podnikání v jednotlivých krocích, a to jednoduchou a přehlednou formou. Tuto příručku je možné si vyzvednout ve všech oblastních kancelářích Jihočeské hospodářské komory, ke stažení je také na internetových stránkách www.jhk.cz nebo přímo zde.


Soubor ke stažení (PDF)Jak začít podnikat - JHK


_____________________________________________________________


Vymezení rozdílů mezi ubytovacími službami a pronájmem nemovitostí, bytů a nebytových prostor


Z důvodu stálé nejasnosti a nejednotnosti v posuzování, kterou podnikatelskou činnost lze zařadit mezi ubytovací služby poskytované dle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (živnost ohlašovací volná s předmětem podnikání „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“, obor činnosti č. 55 - ubytovací služby), a která činnost je pouhým pronájmem nemovitostí, bytů a nebytových prostor (není živností), přikládá živnostenský úřad jasné vymezení obou činností včetně jejich základních rozdílů.

Více in http://www.etrzby.cz/cs/Ubytovani


Soubor ke stažení (PDF)Ubytovací činnost X pronájem



_____________________________________________________________


Nová verze elektronického Jednotného kontaktního místa (eJKM) v anglickém jazyce.


Byla spuštěna nová verze elektronického Jednotného kontaktního místa (eJKM) v anglickém jazyce, viz následující odkaz http://www.businessinfo.cz/en/psc.html.

Tento funkční a uživatelsky přístupnější nástroj by měl lépe pomoci českým a evropským podnikatelům v orientaci na vnitřním trhu Evropské unie, jakož i se zahájením podnikatelské činnosti v České republice. Přípravu tohoto nástroje e-governmentu zajistilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s agenturou CzechTrade.

Jednotná kontaktní místa (JKM) fungují při živnostenských úřadech krajských měst, ale také elektronicky na internetovém portálu www.businessinfo.cz. Úlohou JKM je především usnadnění vstupu do podnikání v oblasti služeb na vnitřním trhu Evropské unie. Za tímto účelem JKM poskytuje českým i zahraničním klientům informace, které potřebují k zahájení či rozšíření svého podnikání přeshraničně, a zprostředkovává kontakt s příslušným úřadem v České republice, který se povolováním konkrétních činností zabývá.

V Jihočeském kraji je pouze jediné JKM, a to na odboru obecní živnostenský úřad Magistrátu města České Budějovice. Toto JKM poskytuje informace nezbytné pro získání oprávnění, zejména náležitosti žádosti a kontaktní údaje správních orgánů, obecné informace o poskytování služeb v jiných členských státech EU, obecné informace o opravných prostředcích a o řešení sporů, obecné informace o ochraně spotřebitele, a také kontaktní údaje osob, které mohou poskytovatelům či příjemcům poskytovat praktickou pomoc. JKM dále v rámci své zprostředkovatelské funkce zajišťuje předání žádostí o vyřízení různých druhů podnikatelských oprávnění (licence, oprávnění, povolení, autorizace) orgánům kompetentním dle zvláštních právních předpisů rozhodnout o oprávnění k poskytování služby. Také JKM plní funkci centrálního registračního místa (CRM), osobám podnikajícím mimo režim živnostenského zákona zajistí také povinné registrace (nebo oznámení) na další úřady - finanční úřad, správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu, úřad práce.                                                                    


Kontakt na JKM v Českých Budějovicích:

e-mail: jkm@c-budejovice.cz

Bc. Tereza Nováková
samostatný referent JKM
e-mail: NovakovaT@c-budejovice.cz
telefon: 386 802 706



_____________________________________________________________



Město pro byznys 2016


Opět jsou k dispozici výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys Jihočeského kraje, tentokrát za rok 2016. Do tohoto výzkumu se jednotlivá města nepřihlašují, ale jsou do vyhodnocení výzkumu zařazena automaticky.

Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu, týkající se rozvoje podnikání, zlepšení podnikatelského prostředí i přístupu ve veřejné správě. Pro pracovníky městských úřadů, pro podnikatele, i pro veřejnost, je tak sestaven unikátní žebříček nejlepších měst s největším podnikatelským potenciálem nejen v Jihočeském kraji ale i v celé České republice. Na základě výsledků výzkumu budou k dispozici všechny důležité informace a statistická data, která mohou rozvinout adekvátní diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Více informací in http://www.mestoprobyznys.cz/

Tabulka 1 Celkové pořadí srovnávacího výzkumu Město pro byznys Jihočeského kraje 2016

 

1. Jindřichův Hradec

2. Písek

3. Třeboň

4. Vodňany

5. Strakonice

6. Trhové Sviny

7. Prachatice

8. Dačice

9. Blatná

10. České Budějovice

11. Týn nad Vltavou

12. Milevsko

13. Kaplice

14. Český Krumlov

15. Vimperk

16. Soběslav

17. Tábor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Zdroj: http://www.mestoprobyznys.cz/gallery/files/Kompletni%20vysledky_Jihocesky_2016.pdf


______________________________________________________



Soubor ke stažení (DOCX)Informace o výsledcích kontrol za rok 2016


_____________________________________________________________


Dne 01.10.2016 nabyl účinnosti zákon č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě (dále jen „zákon o prodejní době“), jehož cílem je upravit prodejní dobu v maloobchodě a velkoobchodě tak, aby byl stanoven obecný zákaz prodeje ve vyjmenované svátky, přičemž se jedná o níže uvedené:

 

a) 1. leden - Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok,

b) Velikonoční pondělí,

c) 8. květen - Den vítězství,

d) 28. září - Den české státnosti,

e) 28. říjen - Den vzniku samostatného československého státu,

f) 25. prosinec - 1. svátek vánoční a

g) 26. prosinec - 2. svátek vánoční.

 

V maloobchodě a velkoobchodě je zakázán také prodej dne 24. prosince - Štědrý den, a to od 12.00 hodin do 24.00 hodin.

 

Omezení výše uvedené prodejní doby se nevztahuje na provozování:

 

a) prodejen, jejichž prodejní plocha nepřesahuje 200 m2,

b) čerpacích stanic s palivy a mazivy,

c) lékáren,

d) prodejen v místech zvýšené koncentrace cestujících na letištích, železničních stanicích a autobusových nádražích,

e) prodejen ve zdravotnických zařízeních,

f) maloobchodu a velkoobchodu v době, kdy je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

 

Uvedené omezení se vztahuje obdobně i na prodejní a výkupní dobu zastaváren, provozoven určených k obchodování s použitým zbožím a zařízení určených ke sběru a výkupu odpadů, a to bez ohledu na velikost prodejní nebo výkupní plochy.

 

Více in zákon o prodejní době a na stránkách České obchodní inspekce http://www.coi.cz/cz/pro-podnikatele/zakon-o-prodejni-dobe-v-maloobchode-a-velkoobchode/ 


_____________________________________________________________


Změna pro podnikatele poskytující spotřebitelské úvěry



Tato změna se týká všech podnikatelů provozujících podnikatelskou činnost v režimu zákona   č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „živnostenský zákon“), živnost ohlašovací vázanou s předmětem podnikání „Poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru“.



Dne 05.08.2016 vešel v platnost zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru a zákon č. 258/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o spotřebitelském úvěru. Výše uvedené právní předpisy nabývají účinnosti dnem 01.12.2016. V souvislosti s přijetím těchto zákonů dojde také ke změně živnostenského zákona, kdy bude zrušena živnost ohlašovací vázaná s předmětem podnikání „Poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru“. Činnost poskytování  a zprostředkování spotřebitelského úvěru a činnost akreditovaných osob podle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, nově nebude živností a půjde tak o činnost vyloučenou z režimu živnostenského zákona.



Postavení osob poskytujících nebo zprostředkujících spotřebitelský úvěr a transformaci jejich oprávnění podle nové právní úpravy stanovuje ust. § 169 a násl. zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru.



Ust. § 169 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru



Oprávnění poskytovatele



(1) Ten, kdo byl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona oprávněn poskytovat spotřebitelský úvěr na základě živnostenského oprávnění, může provozovat tuto činnost na základě živnostenského oprávnění do doby, než Česká národní banka rozhodne o žádosti o udělení oprávnění k činnosti některé z osob uvedených v § 7, nejdéle však do 18 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, pokud tuto žádost podal do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Marným uplynutím této lhůty jeho oprávnění k poskytování spotřebitelského úvěru zaniká.



(2) O udělení oprávnění k činnosti na základě přijaté žádosti Česká národní banka rozhodne ve lhůtě 15 měsíců.



(3) Ten, kdo byl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona oprávněn poskytovat spotřebitelský úvěr jiný než na bydlení, uvede své poměry do souladu s § 8 do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, není-li dále stanoveno jinak.



(4) Ten, kdo byl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona oprávněn poskytovat spotřebitelský úvěr na bydlení, uvede své poměry do souladu s § 8 s výjimkou požadavku na plnění podmínek odborné způsobilosti do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.



(5) Ten, kdo byl oprávněn poskytovat spotřebitelský úvěr na bydlení před 20. březnem 2014, splní požadavek na plnění podmínek odborné způsobilosti uvedený v § 8 do 21. března 2017, není-li dále stanoveno jinak.


Více informací in zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru.



_____________________________________________________________

Evidence tržeb již v platnosti


Dne 13.4.2016 nabyl platnosti zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, přičemž byl vyjednán postupný režim zavádění této evidence, tj. od 1.12.2016 se dotkne ubytovacích a stravovacích služeb. Ode dne 1.3.2017 se připojí segment velkoobchodu a maloobchodu a následně ostatní činnosti. Zároveň nabyl platnosti doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb, kterým se mimo jiné zavádí snížení sazby DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 % na 15 % s výjimkou alkoholických nápojů. Zavádí též možnost rozhodování finančních úřadů o určení evidované tržby, tj. jaký podnikatelský subjekt je povinen evidovat tržby v novém systému. Potvrzení bude stát 1.000,- Kč. Zákon finálně potvrzuje také slevu na dani pro fyzické osoby ve výši 5.000,- Kč za účelem podpory zavedení systému evidence tržeb.


VŠECHNY POTŘEBNÉ INFORMACE O ELEKTRONICKÉ EVIDENCI TRŽEB NALEZENE NA INTERNETOVÉM PORTÁLU www.eltrzby.cz. Tento portál je zároveň největší on-line poradnou k evidenci tržeb, přičemž veškeré dotazy jsou zodpovídány zdarma do 48 hodin.


Pro podnikatelské subjekty je připraven také Cyklus živých seminářů (Road Show) ve všech bývalých krajských městech, který startuje dne 12.5.2016 v Českých Budějovicích. Na nich budou řešeny nejběžnější problémy, konkrétní praktické kroky k zavedení evidence tržeb, jakož i vysvětlovány a představovány možnosti technických řešení pro jednotlivé typy provozů, včetně ukázky přístrojů a technického poradenství. Termíny informační ROAD SHOW naleznete na www.eltrzby.cz. Další důležité informace je možné nalézt též na internetovém serveru http://www.e-trzby.cz/.


Postupný režim zavádění evidence tržeb:


Fáze Podnikatelská činnost
1. Ubytovací a stravovací služby
2. Velkoobchod a maloobchod
obchod s motorovými vozidly, kromě motocyklů
obchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla, kromě motocyklů
obchod, opravy a údržba motocyklů, jejich dílů a příslušenství
velkoobchod, kromě motorových vozidel
maloobchod, kromě motorových vozidel (i stánkový prodej, prodej na tržištích…)
3.

Doprava, zemědělství

Taxislužba
Železniční osobní doprava meziměstská
Silniční nákladní doprava
Podnikatelé ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…)
Svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři…)
4. Vybraná řemesla a výrobní činnosti
výroba oděvů
výroba usní a souvisejících výrobků
zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku
výroba papíru a výrobků z papíru
výroba mýdel a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů a toaletních přípravků
výroba pryžových a plastových výrobků
výroba ostatních nekovových minerálních výrobků
výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení
výroba nábytku
ostatní zpracovatelský průmysl (výrobci her a hraček, sportovních potřeb, hudebních nástrojů…)
opravy a instalace strojů a zařízení
specializované stavební činnosti (např. elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači…)
opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost (hodinový manžel, opravář počítačů…)
poskytování ostatních osobních služeb (např. kadeřnice, maséři, kartářky…)



Vybavení podnikatelských subjektů


Podnikatelé potřebují pro evidenci tržeb vhodné pokladní zařízení. Důležité je, aby toto zařízení bylo schopno přes internet odeslat datovou zprávu o přijaté tržbě a přijmout zpět fiskální identifikační kód (FIK). Smyslem otevřeného řešení je, aby si mohl podnikatel pořídit takové pokladní zařízení, které bude odpovídat typu jeho činnosti a jeho požadavkům. V rámci volby zařízení není odkázán na konkrétního dodavatele nebo skupinu dodavatelů. Mimo klasických pokladen je možné na základě zahraničních zkušeností využít pro evidenci tržeb například osobní počítač, notebook, tablet nebo chytrý telefon s příslušným software, připojením na internet a tiskárnu. Podnikatelé, kteří již mají elektronické pokladny s připojením na internet, budou potřebovat pouze aktualizaci softwaru v pokladním zařízení. Pro pokladní zařízení je nutné zajistit připojení k internetu. Velikost odesílaných dat bude velmi malá, v jednotkách kB. Proto není nutné mít k dispozici vysokorychlostní internet. Podnikatel (fyzická osoba) si bude moci odečíst jednorázovou slevu na dani za rok (resp. zdaňovací období), ve kterém poprvé zaeviduje tržbu, kterou měl podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat. Mimořádná sleva na dani z příjmů činí výši 5.000,- Kč, nejvýše však do částky kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.


_____________________________________________________________


Omezení podání prostřednictvím CRM vůči finančnímu úřadu


Právnická nebo podnikající fyzická osoba může s ohlášením živnosti nebo s žádostí o koncesi na živnostenském úřadě podat také přihlášku k registraci nebo učinit oznámení určenému správci daně, a to za předpokladu, že nemá zákonem uloženu povinnost podávat tato podání v elektronické podobě. Podnikatel, který je v postavení právnické nebo podnikající fyzické osoby, a má zpřístupněnou datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen učinit příslušná podání pouze elektronicky, tj. datovou zprávou. Tato povinnost se vztahuje i na zástupce podnikatele, pokud má zpřístupněnou datovou schránku nebo povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

Od 1.1.2016 se zavádí povinnost činit podání (přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové přiznání, dodatečné daňové přiznání, hlášení a vyúčtování aj.), elektronicky na elektronickou adresu podatelny zveřejněnou správcem daně, která se vztahuje na všechny plátce DPH, tj. i na podnikatele podnikající v režimu živnostenského zákona. Podnikatelé, kteří provozují podnikatelskou činnost v režimu živnostenského zákona a jsou v postavení tzv. identifikované osoby podle ust. § 6g – 6l zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, mohou i nadále činit svá podání prostřednictvím CRM.

Bude-li podání vůči správci daně, které mělo být učiněno elektronicky, učiněno prostřednictvím CRM, uloží správce daně za nedodržení předepsané elektronické formy podnikateli pokutu ve výši 2.000,- Kč. Také může správce daně uložit podateli pokutu až do výše 50.000,- Kč, pokud daňový subjekt nesplněním výše uvedené povinnosti závažně ztěžuje správu daní.


Více informací in http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/pro-media/tiskove-zpravy/2015/nejdulezitejsi-zmeny-v-roce-2016-6923.


_____________________________________________________________


Soubor ke stažení (DOC)Informace o výsledcích kontrol za rok 2015


_____________________________________________________________


Ode dne 1.4.2016 odbor zajišťuje státní správu na úseku zemědělství dle zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů. Od uvedeného data lze podat žádost o zápis do evidence zemědělského podnikatele, žádost o provedení změny v evidenci zemědělského podnikatele i žádost o vyřazení z evidence zemědělského podnikatele u Městského úřadu Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad, II. patro, č. dveří 304, a to v úřední dny, tj. pondělí a středa od 08:00 do 16:30 hodin, přičemž správní poplatky jsou vybírány ihned na místě při podání příslušné žádosti.


_____________________________________________________________


Již jsou k dispozici výsledky srovnávacího výzkumu Město pro byznys 2015 Jihočeského kraje. Do tohoto výzkumu se jednotlivá města nepřihlašují, ale jsou do vyhodnocení výzkumu zařazena automaticky. Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma možnosti malého a středního podnikání ze strany samospráv. Organizátoři a partneři výzkumu si jsou velmi dobře vědomi, že úkolem samosprávy je vytvářet co nejlepší životní podmínky pro všechny, proto chtějí zprostředkovat jednotlivým radnicím dobré zkušenosti a nápady z ostatních regionů. Pro pracovníky městských úřadů, podnikatelů ale i pro veřejnost je tak sestaven unikátní žebříček nejlepších měst s největším podnikatelským potenciálem nejen v Jihočeském kraji ale i v celé České republice. Na základě výsledků výzkumu budou k dispozici všechny důležité informace a statistická data, která mohou rozvinout adekvátní diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Více informací in http://www.mestoprobyznys.cz/


Tabulka 1 Celkové pořadí srovnávacího výzkumu Město pro byznys Jihočeského kraje 2015

 

1. Jindřichův Hradec

2. Písek

3. Milevsko

4. Prachatice

5. Dačice

6. Vimperk

7. Blatná

8. Třeboň

9. Vodňany

10. Týn nad Vltavou

11. Trhové Sviny

12. České Budějovice

13. Tábor

14. Soběslav

15. Strakonice

16. Český Krumlov

17. Kaplice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zdroj: http://www.mestoprobyznys.cz/download/2014/Jihocesky_2015.pdf

 


_____________________________________________________________


Od 1.2.2016 mají možnost spotřebitelé řešit své spory s prodávajícím či poskytovatelem služeb také před novým orgánem pro mimosoudní řešení sporů (ADR), kterým je Česká obchodní inspekce (dále jen „ČOI“). Mimosoudní řešení sporů před ČOI je bezplatné pro obě strany.


Nové informační povinnosti

Podnikatelé mají řadu nových povinností i v případě, že žádné spory se spotřebiteli momentálně neřeší. Prodávající či poskytovatel služeb má nově povinnost informovat spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o věcně příslušném subjektu mimosoudního řešení sporů (nejčastěji půjde o ČOI). Tato informace musí zahrnovat i internetovou adresu tohoto subjektu. Jestliže podnikatel provozuje internetové stránky, je povinen tyto informace uvést i zde. Pokud podnikatel uzavírá se spotřebitelem smlouvy a odkazuje v nich na obchodní podmínky, musí i v nich tyto informace uvést. Na úpravu obchodních podmínek mají podnikatelé čas do 30.4.2016. Formulace, kterou bude ČOI respektovat a považovat za řádnou, může být např.:

„V případě, že dojde mezi námi a spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je ČOI.“


ČOI

Ústřední inspektorát – oddělení ADR

Štěpánská 15, 1200 Praha 2

E-mail: adr@coi.cz

Web: adr.coi.cz


Uzavírání smluv online

Na webových stránkách podnikatelů, kteří uzavírají online smlouvy (e-shopy), i na stránkách internetových tržišť, musí být spotřebitel schopen snadno dostupným způsobem najít také odkaz na tzv. platformu pro řešení sporů online. Pokud je nabídka učiněna e-mailem, pak odkaz musí spotřebitel nalézt v uvedeném e-mailu. Pouhý odkaz však nestačí, spotřebitelé musí být řádně informováni o existenci platformy pro řešení sporů online a o možnosti jejího využití při řešení jejich sporů. Podnikatelé jsou povinni uvést také svou e-mailovou adresu. Tyto informace je tedy vhodné doplnit např. o poučení:

„Spotřebitel může využít rovněž platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr/.“


Když řešíte spor

Pokud hrozí u prodávajícího a spotřebitele soudní spor, je prodávající povinen poskytnout spotřebiteli znovu všechny výše uvedené informace také v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat. Tato povinnost je důležitá s ohledem na skutečnost, že spotřebitel může tyto informace na webových stránkách či v obchodních podmínkách snadno přehlédnout. Splnění této povinnosti, ve smyslu předání informací spotřebiteli, je na straně podnikatele, proto by si měl výše uvedené řádně zdokladovat, aby byl schopen následně výše uvedené prokázat.


Spolupráce s ČOI

Návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu před ČOI nebo jiným orgánem může podat pouze spotřebitel a podnikatel je povinen s tímto orgánem spolupracovat a poskytnout součinnost k efektivnímu průběhu i řešení. Pokud se spotřebitel na tento orgán obrátí a ten o této skutečnosti vyrozumí podnikatele, pak je podnikatel povinen se k návrhu spotřebitele vyjádřit ve lhůtě do 15 dnů. Spotřebitel má právo podat svůj návrh do 1 roku ode dne, kdy u podnikatele uplatnil své právo poprvé.


Sankce

Za porušení všech výše uvedených povinností hrozí podnikatelům od ČOI pokuty, které mohou dosáhnout až 1.000.000,- Kč.



_____________________________________________________________


Městský úřad Kaplice, odbor obecní živnostenský úřad upozorňuje podnikatele na nabídky katalogových společností týkající se uzavření smlouvy o úplatné registraci. 
 

Na základě četných podnětů a stížností osob, které obdržely od různých společností konkrétní nabídky, spočívající v zápisu podnikatele do určitého registru nebo evidence za poplatek, byla na webu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) dne 2.12.2014 v rámci sekce Aktuality publikována informace, která upozorňuje podnikatele na tyto praktiky ve znění:

 

Ministerstvo průmyslu a obchodu upozorňuje české podnikatelské subjekty, že předmětem správního poplatku souvisejícího se vznikem živnostenského oprávnění je ohlášení živnosti nebo přijetí žádosti o koncesi. Tento správní poplatek je vybírán pouze obcí, která vykonává státní správu v oblasti živnostenského podnikání. Samotné provedení zápisu podnikatele do živnostenského rejstříku není zpoplatněno!

 

Uvedený typ nabídek podnikatelům tedy může vést k mylnému názoru, že se jedná o další zákonem stanovený poplatek, což není pravda. Žádná taková zákonem stanovená povinnost neexistuje.


V daném případě se jedná výlučně o soukromou podnikatelskou aktivitu těchto společností a z tohoto důvodu na ni lidé nemusí v žádném ohledu reagovat.